fbpx

De tre T’er.

Udgivet den:17 marts 2019
By digitalhund

Der er tre store t’er i hundetræning.

Tre ting, man ikke kommer udenom.

Fordi de er så vigtige, at træningen kan ryge helt af sporet, hvis man glemmer dem.

Uden de tre t’er vil vores hund ikke forstå, hvad vi vil have den til, og den vil ikke kunne lære øvelserne.

T står for træning, men det står også for tre ting, som man skal huske hver gang.

T står for timing.

T står for tålmodighed.

Og T står for tydelighed.

Tre vigtige parametre i al træning med hund (og alle andre dyr).

Lad mig forklare dig, hvad jeg lægger i de tre ord!

T for timing.

Forestil dig, at du skal lære et nyt sprog, og din underviser taler ikke dansk eller noget andet sprog, du kan i forvejen. Lad os for eksemplets skyld sige, at det er italiensk.

Du skal lære italiensk, og din lærer taler kun italiensk. I er altså nødt til at kommunikere på italiensk og ved hjælp af håndfagter.

I skal starte et sted, så I stiller jer foran et dækket bord med tallerkener, kaffekopper, fade og bestik. Din lærer peger rundt på tingene og fortæller dig, hvad de hedder.

Her er lærerens timing af hhv. ordene og pegeriet vigtig, for du kan ikke holde redde på det, hvis han peger på syv ting og så bagefter siger navnene på de syv ting. Du har brug for, at han siger tingenes navn, mens han peger på dem.

Bagefter skal du så prøve. Du skal sige tingenes navne, når din lærer peger på dem. Han er tålmodig og lader dig tænke, hver gang han har peget på en ting. Men bekræfter han dig ikke med det samme for hver ting, så bliver du mere og mere usikker på, om du siger de rigtige ord.

Et lille nik fra din lærer kan være nok til, at du forstår, at det var rigtigt at kalde gaflen en forchetta. Og så har du mod på at prøve med kniven bagefter.

Hvis du tænker på, hvordan det er at lære et nyt sprog, kan det give dig en idé om, hvordan det er for din hund at lære alle de øvelser, du gerne vil have den til at lære.

Det er ikke en perfekt sammenligning, for mennesker og hunde er ikke ens. Men du har nok nu forstået, hvor jeg vil henad.

Når vi vil lære vores hunde noget nyt, så skal vi sørge for, at vores dygtig kommer på det rigtige tidspunkt. På den måde kan vores hund bedst forstå, hvad den gjorde rigtigt.

Som jeg nævner i belønningsbogen lever vores hunde nemlig i nuet. Så når din hund har udført en øvelse, så har du kun ganske kort tid til at fortælle den, at det var rigtigt. Ellers er den videre i livet og tænker på noget andet – eller gør noget andet.

Hvis den ovenikøbet i mellemtiden er begyndt på noget, den ikke må, ja så har vi miseren.

Illustration fra belønningsbogen

Derfor er det en god idé at planlægge sin træning, så man kan være klar til at reagere med et dygtig lige med det samme.

Og det er vigtigt hele tiden at være opmærksom på hunden, så man ikke får rost for noget forkert.

Så måske har du dårlig timing i andre situationer, men i hundetræning skal du få styr på den!

T for tålmodighed.

Vi kan jo bruge eksemplet med at lære et nyt sprog igen.

Det er ikke nemt.

Der er så mange ord, og de udtales på en underlig måde, og så skal de jo også sættes sammen til sætninger.

Det kræver tålmodighed at lære noget nyt.

Også når det kommer til hundetræning.

Så hav tålmodighed med din hund og med din træning.

Din hund kan have en dårlig dag, og det kan du også selv, og så når I nok ikke så langt den dag.

Det kan også være, at I har taget fat på en ny øvelse, som kræver lidt. Så kommer den ikke lige til at sidde på en enkelt dag.

Eller måske er din hund blevet teenager, og så skal du virkelig finde tålmodigheden frem.

Det kan også være i den enkelte øvelse.

Hvis du har sagt ”sit” til din hund, og den ikke reagerer, så prøv at finde noget af din tålmodighed frem. Det vil ikke hjælpe bare at sige ”sit” igen – og slet ikke igen og igen.

I det lange løb er det bedre, at du giver din hund tid til at overveje, hvad det der ”sit” nu betød. Så kan I måske gentage den kort efter, og så går det lidt hurtigere.

Glemmer du tålmodigheden og gentager din kommando. ”Sit, sit, sit …  sit!”. Så træner du ikke bare på ”sit”, men du lærer din hund, at den godt kan vente med at adlyde, til du siger det bestemt. Eller til du siger det for fjerde gang.

Det er noget af en ond cirkel at komme ind i…

T for tydelighed.

Nu går det jo så godt med at bruge sprogundervisningen som eksempel, så lad os blive ved det.

Hvis din italienskunderviser peger på gaflen og på italiensk siger ”det her er en gaffel”, så vil du nok have lidt svært ved at adskille ordene og regne ud, hvilket af dem, der betyder gaffel.

Hvis han i stedet peger på gaflen og bare siger ”forchetta”, så kan du bedre følge med. Jovist, det kan stadig være svært med udtalen og at blive ved med at huske ordet, men det vil være noget nemmere.

Det samme gælder for din hund.

Hvis du siger ”kan du sætte dig?”, så er du ikke særlig tydelig i din kommunikation. En tydeligere kommunikation ville være at sige ”sit”. Kort og godt. Så skal din hund ikke adskille de uvigtige ord fra det vigtige, og den kan bare koncentrere sig om at huske, hvad det ene ord betyder.

Nu er det også sådan med hunde, at de selv kommunikerer med kropssprog, og derfor er de meget fokuserede på det.

Det udnytter vi skam i træningen. Vi bruger håndtegn og kommanderer vores hunde ned i dæk med en hånd, der bevæger sig nedad.

Det er bare desværre også en ting, som kan vanskeliggøre vores træning lidt. Hvis vi ikke har helt styr på vores bevægelser.

Jeg har set utallige gange, at en dygtig, veltrænet hund har udført en helt anden øvelse, end føreren ville have den til. Men årsagen var ikke ulydighed. Tværtimod. Hundene gjorde, hvad deres førers krop sagde i stedet for at gøre, hvad deres munde sagde.

Skriv dig det bag øret!

Din hund er mere fokuseret på, hvad du gør, end hvad du siger.

Derfor kan du komme til at forvirre den eller ødelægge det for dig selv, hvis du ikke tænker over, hvad du gør med din krop.

Når din mund siger en ting, skal din hånd/krop gerne sige det samme.

Du kan også her tænke på, at der for din hund skal være en tydelig forskel på de forskellige øvelser.

Du kan ikke bruge præcis det samme håndtegn til to forskellige øvelser. Så vil det blive lidt tilfældigt, hvilken af øvelserne din hund udfører.

Vi vil ikke have tilfældighed.

Derfor skal vi være tydelige.

Så!

Det var de tre t’er.

Husker du dem, når du træner med din hund, kan du nå rigtig langt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie-indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk